CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 27 July 2011

~ Ramadhan: Taman Taqwa ~

Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah s.a.w. bahawa Allah SWT telah berfirman yang maksudnya :

"Semua amalan anak Adam adalah untuk mereka sendiri kecuali puasa, ia adalah untukku dan akulah yang memberikan ganjarannya. Puasa itu adalah perisai. Apabila seorang dari kamu berpuasa maka janganlah berkata kotor dan janganlah ia menjerit-jerit tidak menentu. Sekiranya seseorang mencelanya atau menyerangnya maka katakanlah: Sesungguhnya saya berpuasa. Demi (Allah) yang nyawa Muhammad di dalam genggaman-Nya, bau busuk mulut orang yang berpuasa itu adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi. Bagi orang yang berpuasa itu ada dua kegembiraan : Ketika berbuka dia gembira dengan hidangan berbukanya dan ketika bertemu Tuhannya dia akan gembira dengan puasanya."

Sesungguhnya telah benarlah Allah yang Maha Agung ketika mengakhiri ayat berpuasa di dalam Al-Quran dengan firmannya :


(Semoga kamu bertaqwa)

Sesungguhnya pohon yang berguguran daun-daunnya sepanjang tahun telah sampai masa untuk tumbuh kembali, menyaluti pohon taqwa sekali lagi setelah dilanda angin kencang maksiat yang berpanjangan. Ia akan tumbuh semula untuk menjadi pohon yang rendang dan lebat buahnya, mengeluarkan makanan sepanjang masa dengan izin Tuhannya, maka dengannya berbekallah seorang mukmin sepanjang tahun hingga bertemu dengan Ramadhan yang akan datang. Sumber-sumber taqwa pada bulan Ramadhan ada banyak dan yang paling utama ialah puasa:



Firman Allah SWT:

"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum daripada kamu, semoga kamu bertaqwa." (al-Baqarah: 183)

Apabila kita merenung sejenak ayat puasa yang didatangkan dalam surah al-Baqarah, kita akan menemui sesuatu keajaiban. Gaya bahasa yang digunakan adalah ke arah mendekatkan diri kepada perintah serta melembutkan hati agar kewajiban dapat diterima.

Sesungguhnya Allah amat mengetahui kelemahan hamba-Nya dan memanggilnya dengan panggilan yang paling disukai: Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang diwajibkan kepada mereka yang sebelum kamu – Ia bukanlah sesuatu yang baru tetapi merupakan syariat Allah sejak dahulu lagi. Semoga kamu bertaqwa – Adakah di sana sesuatu yang lebih bernilai dari taqwa?

Sesungguhnya Allah SWT memperlihatkan kepada orang mukmin serta menghiaskan mereka dengan segala bentuk manfaat di dunia dan akhirat. Allah tidak mendapat manfaat dari sesuatu apapun.

(Source: http://www.karangkraf.com/bazar/Rohani)

No comments:

Post a Comment